donderdag 31 juli 2014

Ontslag en solliciteren

Tegels
Maar ik kon toch niet zeggen dat deze aannemer veel spectaculair werk had. Het was ook van oorsprong een metsel en tegelbedrijf. Het waren trappenhuizen met veel tegelwerk en badkamers of badcellen met, ja je raad het al, tegelwerk. Ik moest dan de leuningen op de trappenhuizen weer monteren en in de badcellen wat aftimmeringen en de deur herplaatsen. Er was warempel ook nog een particuliere klant die ze mij toeschoven. Dat was op de Leeuwarderweg. Ik dacht nog: hé, een stuk vloer vernieuwen en een nieuwe deur. Steeds meer kreeg ik  kleine klusjes te verwerken. Die moest ik dan met een bedrijfswagen afrijden. Ook werden in de auto’s allerlei apparaten geïnstalleerd. Dan konden ze je op het kantoor helemaal volgen. Maar aan mij hadden ze een verkeerde, ik zette alles af. ’s Middags als ik dan de wagen weer terug bracht zei Ruud onze uitvoerder: ‘Hé Jan, je was weer niet te bereiken?’ ‘O sjorry, zei ik dan, heb ik weer alles afgezet?’ Dat heeft gelukkig niet lang geduurd.

Ontslag
Het bedrijf kreeg betalingsmoeilijkheden. ‘Weet je wat, zei onze baas Jaap, we gooien al die timmerlieden er uit. Dan zal het wel beter gaan?’ En zo gebeurde het. 5 tot 6 man gingen er tegelijk uit. Ik weet het nog goed. Ik was de eerste die op kantoor moest komen want ik werkte er het kortste van alle timmerlieden. Met een voorzichtig betoog gaf Jaap mij te verstaan dat ik niet meer nodig was. Jaap dacht misschien dat ik flauw zou vallen maar ik had al een vermoeden dus ik vertrok geen spier. Het was trouwens ook niet de eerste keer. Ik vond het best. Kon ik teminste solliciteren bij een échte aannemer. Nou, dat heb ik geweten!

Solliciteren
Na ongeveer 5 maanden gesolliciteerd te hebben bij alle aannemers van Amsterdam en omgeving was ik nog steeds werkloos. Ik bood mij in open sollicitaties aan in een korte en bondige brief. Meestal volgde er een vriendelijke afwijzing en kwam ik onder in een bureaula terecht. Enkele gesprekken heb ik toen gehad bij verschillende bedrijven. Een aannemer kon me wel gebruiken, maar ik moest dan wel een derde van mijn oorspronkelijke loon inleveren! Ik zeg: ‘Je denkt toch niet dat je een schooljongen voor je hebt. Voor dat hongerloon van jullie krijg je niemand, wat denk je wel!’ Ze keken nog écht verbaasd ook toen ik dat zei. Ik weg. Een andere aannemer vroeg of ik al mijn diploma’s mee wou nemen. Dat vond ik vreemd. Want wie vraagt een 54-jarige nou nog naar zijn diploma’s. Maar goed, ik had ze natuurlijk wel bewaard. Daar ga je tenslotte niet de kachel mee aanmaken? Toen ik daar kwam was er koffie en koek. Het gesprek ging de kant op van ouwe jongens krentenbrood. Maar de diploma’s vond hij het mooist. ‘Wat een curiositeiten’ zei hij. ‘Ja dat kan je wel zeggen, zei ik. Maar hoe zit het nou met het werk?’ ‘Maandag hoor je het van me,’ zei het krentenbrood. Inderdaad belde hij met de mededeling dat er twee zieken terug gekomen waren op het werk en ik eigenlijk niet meer nodig was. Dat was het. Uiteindelijk werd ik uitgenodigd voor een gesprek voor de commissie Bouwvakwerk op het arbeidsbureau. Omdat ik al een wat oudere werknemer was wilden ze mij persoonlijk begeleiden? Hier was het ook weer ouwe jongens krentenbrood. Het waren drie aannemers waarvan ik er twee kon. Nog tijdens het gesprek kwam er een werkgever op tafel. Dat is een betrouwbaar iemand werd er gezegd. Neem contact met hem op en je zit gebeiteld. Ik liet het over me heen komen. Ik wist echter niet dat het een ordinaire koppelbaas en professioneel wanbetaler betrof. De commissie Bouwvakwerk, hé, trap er niet in!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten