zaterdag 19 juli 2014

Water en vuur

Kraan
Bij een nicht van mij moesten ook eens verschillende dingen gebeuren. Haar man was schoenmaker dus draaide ik op voor sommige andere klussen? Maar dat viel nog niet eens mee. Daar moest het trappenhuis dichtgemaakt. Uiteraard moest daarin een kozijn met deur geplaatst worden. Leuke klus zo op het eerste gezicht. Maar je weet op dat moment niet waar je aan begint. Zo moest er een wasmachine op de zolder geplaatst worden. Hierbij moest de waterleiding een stukje verlegd worden. Dat was wel te overzien. Water afgesloten en de leiding een eindje verlegd met een wasmachinekraan. Alles prima zo te zien. Ik liep de trap af en om de hoofdkraan beneden weer open te draaien. Ik draaide hem open en hoorde meteen een kraan lopen. O, dacht ik, zeker een wastafel die openstaat. Komt me daar een lading water de trap af kletteren, niet te kort! Ik storm naar de zolder en ja hoor daar stond een kraan open. De  net gemonteerde wasmachinekraan was ik vergeten dicht te draaien. Het heeft dagen geduurd voor de boel weer droog was. Ik mocht later wel terug komen maar niet meer om te klussen!

Open haard
Een andere nicht van mij had een man die best handig was maar mij toch geregeld uitnodigde om hem met raad en daad bij te staan. Zij hadden een woning op de Admiralengracht met een souterrain. In dat souterrain wilden ze alle slaapkamers realiseren, drie in totaal. Wat een klus. Iedere avond lag er weer een baal hout klaar om vertimmerd te worden. Daar kwam geen eind aan. Op dat moment dan, hé. Uiteindelijk is er toch een eind aan gekomen. Op de begane grond moest ook een open haard gemaakt worden. Daarbij moest ik me even achter de oren krabben want er moest hierbij een flexibel alluminium pijp vanaf het dak drie hoog, door het oude schoorsteenkanaal, naar beneden aangebracht worden? Hoe we dat gedaan hebben weet ik niet meer. Ik weet wel dat, toen de haard klaar was, we hem gingen proberen. Na tien minuten brandde hij als een tierelier. Je moet dat echter rustig opbouwen anders gaat het fout. Ik keek dan ook met gemengde gevoelens naar de loeiende vlammen. Maar gelukkig heb ik nooit gehoord dat de brandweer er aan te pas moest komen. De familie is trouwens toch verhuisd dus daar hoef ik ook niet meer wakker van te liggen.

Douchebak
Bij een zuster van bovengenoemde nicht moest de pas aangekochte woning helemaal opgeknapt worden. Haar man kon veel maar niet alles, dus ...! Het begon in de keuken en eindigde op de zolder. Daartussen zat nog een badkamertje wat ook twee jaar van mijn leven gekost heeft. Bij wijze van spreken dan. Bij het stellen van een douchebak had ik echter wat teveel purschuim gebruikt onder de bak. Het resultaat daarvan was dat de bak de volgende dag bijna rechtop zijn kant stond. ‘Zo kunnen we niet douchen,’ zei ik verbouwereerd. Ik kon de hele handel weer weghalen en opnieuw doen. Geen purschuim meer gebruikt. Jaren later heb ik ook nog eens alle draairamen op de verdieping vernieuwd en tegelijk van dubbel glas voorzien. De badkamer, zag ik, was ook weer helemaal gerenoveerd, door een échte aannemer. Zo blijf je werk houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten