maandag 21 juli 2014

Studenten en BNers

Studenten
Onderhoud plegen in studentenhuizen was nou niet bepaald onze favoriete bezigheid. Toch moest ook daar af en toe het een en ander gebeuren. Deze woonruimte voor studenten bevond zich op de Keizersgracht alwaar men op het stoepje staande door een meestal op een kier staande deur naar binnen kon. Door een vrij duistere gang flikkerde men aan het einde twee treden omlaag de keuken in. Deze keuken was naar onze begrippen zo onbeschrijfelijk vuil en vies. Gewoon onvoorstelbaar. Het aanrecht stond boordevol vuil serviesgoed en pannen met onduidelijke etensresten. Alles zat onder een dikke laag vet. Meestal op vrijdag was er een Surinaamse schoonmaakster aanwezig, die verwoede pogingen deed om de berg afwas weg te werken. In de ‘kelder’ bevond zich een bar met biertap. Ook stond er een oud bankstel en er lagen wat matrassen in een hoek. Echt een zuip- en neukhol. Ik heb beroepsmatig meer van dergelijke holen gezien maar dit sloeg alles. Het stonk er naar verschraald bier en sperma. Dit zaad bevond zich in ruime mate ook in een bierglas. Wat zich hier in de late uurtjes afgespeeld heeft laat zich raden. Gelukkig waren wij er alleen om de meest noodzakelijke reparaties te verrichten. Meestal aan ramen of deuren. Op de bovenverdieping was een douche en enkele toiletten waarvan een normaal mens geen gebruik zou willen maken. Bedden waren niet aanwezig, men sliep op matrassen op de grond. Mannen en vrouwen sliepen met en door elkaar constateerde ik. Gezond, maar toch!

Keizersgracht met de blauwe lantaarn

Bekende Nederlanders
Ja, bij verschillende heb ik gewerkt. De meeste actrices waar ik gewerkt heb woonden in Oud Zuid, achter of naast het Vondelpark. Zij waren echter niet zo bekend dat men er dagelijks de mond vol van had. Alhoewel zij geregeld op radio en televisie te horen en te zien waren. Dat was nog in de tijd dat er toneel op de televisie uitgezonden werd. Gebeurt ook niet meer. Een bekende acteur uit de Nederlandse toneel, televisie en filmwereld zal ik niet vergeten omdat hij met de dochter van mijn eerste baas getrouwd was. Bij Cees kwam ik dan ook geregeld over de vloer voor verbouwingen. Eerst woonden zij in Amsterdam. Later in Noord-Holland, in een stolpboerderij. Zij hadden ook een dochtertje. De boerderij werd regelmatig verbouwd door ons. Zo moest er eens een dakraam geplaatst worden waardoor men uitkeek over het land. Cees had voor het instuderen van zijn teksten een vrij uitzicht nodig over de weilanden. Daar werd hij rustig van. Het was daar echter voor een stadsmens niet uit te houden. Je zag de hele dag niemand. Nou, alleen de postbode dan. Wij begonnen helemaal tegen onszelf te praten. Het dorp kwam alleen met de kermis in beweging.
Ook bij een bekende televisiepresentator heb ik nog enige sporen liggen. Hij woonde met zijn even bekende partner in het centrum van Amsterdam. Ik heb met ome Willem nog een mooie draaitrap in zijn huiskamer gemaakt. En een balkenplafond. Ja, Jos zat daar op een mooie plek in de stad. Helaas is ook Jos niet meer onder ons

Bij de BNer, met de artiestennaam Manke Nelis, God hebbe ook zijn ziel, heb ik ook nog even gewerkt. Dat moet dan heel kort geweest zijn want ik herinner mij er bijna niets meer van. Ik weet wel dat hij met zijn vrouw op de Marnixkade woonde. Toen ik bij hem werkte was hijzelf niet thuis. Hij had het toen erg druk met zijn ‘kleine jodeljongen.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten