dinsdag 24 juni 2014

Liefdewerk oud papier

Hillegomstraat
Natuurlijk heb ik ook bij de andere familieleden nog heel wat afgeknutseld. Een timmerman kan iedereen gebruiken. Leen Jongewaard heeft er een liedje over gemaakt en gezongen. Het ging over ‘een timmerman die met wat zijn ogen zien, met zijn handen maken kan.’ Aan het eind van het liedje had hij de timmerman opgesloten op de zolder. Met andere woorden, die is van mij, die blijft van mij. Hij had gelijk. Daar moet je zuinig op zijn. Affijn, ik had het over knutselen bij familie. Mijn zus Hannie en haar man Lou kregen eens een woning in de Hillegomstraat, een benedenhuis. Nou, wij er heen, mijn vader Henk, mijn broer Peter en ik, alle drie timmerman, mijn andere zwager Peter was elektriciën. Dus dan kom je al een heel eind. We hebben het er nog wel over gehad hoe het moest worden. Maar dat was nog veel te ver weg. We zijn maar begonnen met het slopen van de hele binnenboel. Want die was ingedeeld naar begin 20e eeuwse maatstaven. Weg met die gangetjes en kamertjes. Op het laatst stonden we natuurlijk wel in één grote ruimte. Ja wat nu? Ons Pa heeft toen zo’n beetje een indeling gemaakt. Daar werd nog wel wat met puien geschoven en deuren. Maar uiteindelijk kon er iets getimmert worden. Het resultaat staat er nu nog. Het kon gewoon niet beter. Na mijn zus heeft mijn dochter Sandra met vriend Theo er nog vele jaren gewoond.

Elisabeth Wolfstraat
Meestal gaat het om woningen die betrokken worden. Zo ook de woning van mijn zus Elly. Haar man is de bovengenoemde elektriciën. Voor de gein hebben we in hun gemetselde schoorsteenschouw een flesje Heinekenbier, een bierglas, een flesopener en een met de hand geschreven gebruiksaanwijzing ingemetseld. Later zijn ze verhuisd, het lekkers in de schoorsteen achterlatend. We weten tot heden niet of iemand dit gevonden heeft, en de gebruiksaanwijzing opgevolgd heeft. Misschien dat ooit iemand dit verhaal af kan maken. De betreffende bovenste etage bevindt zich in de Elisabeth Wolfstraat nr. 81 drie hoog vlak bij de oude tramremise, die nu gerenoveerd is.

Elisabeth Wolfstraat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten