vrijdag 20 juni 2014

Uit stof zijt gij gemaakt ...

Overamstelstraat
In de Overamstelstraat bij de Weesperzijde moesten enkele woningen gerenoveerd worden. Tenminste moesten er brandvertragende plafonds aangebracht worden. De bewoners bleven er wonen. Zie het voor je: de kamers half ontruimd de rest afgedekt met plastic, en wij maar rammen om die met riet gestukadoorde plafonds er uit te krijgen. Stofbrillen, mondkapjes, oordopjes, oogkappen, maskers, alles werd daar gebruikt om het stof uit het lichaam te houden. Als het oude plafond verwijderd was zetten wij er weer een dubbele laag gipsplaten tegen. Stof, stof, en nog eens stof. Hier werkte ik met een Turkse arbeider die al die stof ook niet kon waarderen. Hij keek mij eens vreemd aan toen ik riep: ‘Uit stof zijt gij gemaakt en tot stof zult gij wederkeren? En dat wederkeren gebeurd hier en nu!’ Om dat een Turk uit te leggen, ga der maar aan staan. Ook werkte met ons een jonge leerling timmerman. Maar wat je hem ook opdroeg om te doen, hij deed het niet. Hij deed precies waar hij zin in had. Maar dat was nou precies wat niet gedaan moest worden. Die heb ik op het laatst maar naar de werkplaats gestuurd; niets mee te beginnen. Ik zeg: ‘Ga maar aan de werkplaats spelen.’ En hij was nog beledigd ook. Later kreeg ik te horen van: ‘Jan wat heb je nou gedaan.’ Ik zeg: ‘Ik heb niks gedaan, wat gedaan moest worden heb ik hem opgedragen, maar meneer verdomd het om het te doen, dat is alles. Ik ben geen sociaal werker, die hem de hele dag maar in de gaten kan houden. Als ik het twee keer gezegd heb gaat hij bij de derde keer weg, weg, weg! Ja, op een gegeven ogenblik komt het bij mij ook de strot uit. Jullie op kantoor zitten lekker achterover en hebben totaal geen notie van wat hier gebeurd! Kom eens een dag helpen dan weet je waarover ik het heb.’ Daarna bleef het een hele week doodstil en die jongen heb ik niet meer teruggezien. Wat een rust.

Uithoornstraat
Ook in de Uithoornstraat aan de rand van de Rivierenbuurt was typisch een renovatieklus die hoofdzakelijk uit subsidie-punten bestond. Verbeteringen aan woningen die gesubsidieerd werden door de overheid. Brandvertragende maatregelen en dergelijke. Soms echte verbeteringen zoals doucheruimtes en keukens. In deze straat bevinden zich ook geheel gemetselde balkons die aan renovatie toewaren. Ook de voordeuren kregen een facelift. En de brievenbussen werden vergroot tot de euromaat. Zou dat ook een subsidiepunt zijn? Ik heb brievenbussen vervangen waar nauwelijks een agenda doorheen kon. De tegenwoordige brievenbussen moeten gemakkelijk de dikke Wehkamp kunnen ontvangen!

Bloemgracht
Op de Bloemgracht bij een grote meubelzaak hadden we ook geregeld onderhoud. Appie en ik waren daar nogal eens ’s maandagsmorgens te vinden. De dag dat de winkels normaal gesloten zijn. Het waren meestal kleinere klussen. Zoals lekkage’s of een nieuwe plafondplaat. Aan het einde van de dag, het liefst nog eerder, moest je weer weg wezen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten