dinsdag 13 mei 2014

Johannes Verhulststraat (stress)

Johannes Verhulststraat (stress)
Bij het vernieuwen van een toegangsdeur van een woning moet je eigenlijk vroeg in de morgen beginnen met het afhangen van de deur. Maar als je eerst nog eens allerlei boodschappen moet doen om het zover te laten komen dan kan je snel een behoorlijke hekel aan je werk krijgen. Je streeft er naar die deur op een Christelijk tijdstip te laten scharnieren en op slot te draaien. Soms lukt dat niet, gewoon omdat de tijd van één dag te kort is!
Bij deze klus in de Johannes Verhulststraat heb ik een lijstje met werkzaamheden op één dag bijgehouden. Zulke klussen moet je niet elke dag hebben want dan is het gauw gebeurd met je. Maar de stress was eigenlijk het feit dat de trapdeur naar de bovenwoningen vernieuwd moest worden. Tegelijk moest deze deur ook nog op slot kunnen. En dat alles was begroot op een dag! Lijdt even met mij mee:
 
Werkplaats:
Beitels slijpen en gereedschap in tas klaargezet.
Deur op opgegeven maat zagen (vol multiplex 40 m/m).
Materiaal en gereedschap op auto geladen.
Van 3 potten grondverfresten één halve pot grondverf gemaakt?
Onderweg:
Bij ijzerhandel pensloten gehaald; had geen antie-inbraakstrip?
Andere ijzerzaak had ook geen antie-inbraakstrip; telefoneren?
Bij een zaak in Amsterdam-noord hadden ze wel wat ik zocht.
Dus helemaal naar Noord om dat op te halen.
Toen eindelijk naar de Johannes Verhulststraat.
Op de werkplek:
Materiaal naar boven gebracht.
Oude deur en scharnieren verwijderd.
Nieuwe deur (loodzwaar) gepast; was 5 cm te breed; gevloekt?
Halve omlijsting ook verrot, dus opgemeten?
Onderweg:
Deur weer op de auto en naar werkplaats.
Daar de deur op de goede maat gezaagd.
Tegelijk nog even halve omlijsting gemaakt voor om de deur?
Alles op auto en weer naar Johannes Verhulststraat.
Weer op de werkplek:
Materiaal weer naar boven gebracht.
Bewoner vraagt waar ik was en of het die dag klaarkomt; ik weet het niet?
Begonnen met plaatsen van scharnieren op de deur.
Scharnieren op deurstijl geplaatst (stijl zo krom als een hoer)?
Uiteindelijk hangt de nieuwe deur om kwart voor vier in zijn scharnieren.
Ik spijker deur dicht; bewoner vraagt verbaasd naar het slot?
Ik zeg: ‘Ja meneer, dit is het goedkoopste slot dat ik kon krijgen en geef hem een paar spijkers? Het dure slot doe ik morgen.’
Ik wijs op mijn voorhoofd.
 
Met het inzetten van een dag- en nacht veiligheidsslot met kruk en sluitplaat ben je zo maar ruim een halve dag bezig. Vandaar mijn nogal kribbige antwoorden aan het adres van deze bewoner. Ik zag het even niet meer zitten!
Wat is er fout gegaan en wat kan er verbeterd worden:
Verkeerde begroting gemaakt door een ander (ontslaan).
Verkeerde deurmaat opgegeven door een ander (ontslaan).
Verkeerde conclusies getrokken door een ander (ontslaan).
Verkeerde groothandel in ijzerwaren (dumpen).
Met andere woorden: Je kan beter voor jezelf beginnen want dan heb je ook alles zelf in de hand. Als je van een ander afhankelijk bent ben je verloren.

En dan zeggen ze nog ‘je moet niet zeuren.’ Graf, graf, graf, graf .....
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten