dinsdag 13 mei 2014

Hoogte Kadijk

Hoogte Kadijk
Dat je eigenlijk beter zelf je zaken kan behartigen blijkt uit onderstaande noteringen uit 1990. Het betrof verschillende werkzaamheden in een historisch pand aan de Hoogte Kadijk. De bewoners waren heel aardige mensen maar een beetje precies in mijn ogen. Geeft niet, de klant is en blijft Koning.
Op een morgen vond ik het volgende briefje:

Aan: timmerman, bouwbedrijf huppeldepup.
Van: J.A.N…

Geachte timmerman,

Aangezien ik de komende week afwezig ben, is het niet mogelijk mondeling nog het een en ander te overleggen. Vandaar dit briefje.
Ik heb nog een paar opmerkingen:
1.     Ik heb de oppas gevraagd voor thee en koffie te zorgen, maar misschien kunt u zelf, wanneer u trek heeft, even naar boven lopen.
2.     Ik heb nog geen offerte ontvangen van de plaatsing van de deur in de badkamer en het maken van een vloertje in de eerste verdieping. Aangezien ik die offerte niet kan beoordelen, omdat ik immers afwezig ben, wil ik deze werkzaamheden op uurbasis uitgevoerd hebben. Wilt u dat uw baas meedelen? (telefoon op eerste verdieping)
3.     Indien u toch op de eerste verdieping bent, kunt u tevens even kijken of de dorpel die daar in de WC zit, niet bruikbaar is voor de deur van de meterkast. Ik denk van wel, want deze dorpel hoort bij de deur die u in de meterkast geplaatst heeft. U kunt de dorpel er uit halen, want deze WC vervalt.
4.     De aansluiting van de tussenvloer boven de trap kiert nog en de laatste plank wiebelt. Wilt u daar wat aan doen?
5.     Het kastje onder de grote trap bevalt me niet zo en is ook anders dan afgesproken. Ik zag dat u de nagels van het afwerklatje nog niet heeft doorgeslagen, dus ik vermoed dat u ook uw twijfels heeft over deze oplossing. Ik zou het geheel als volgt willen hebben:
(En dan volgt een met de hand gemaakt tekeningetje met allerlei aanwijzingen met de letters a tot en met d)
a.      De aangeleverde afwerklatjes met schaafje op 3.5 cm (inclusief schaafje) breedte afzagen en zoals op de tekening op het deurtje bevestigen.
b.     De scharnieren en het magneetje gelijk aan de dikte van de afwerklatjes naar binnen verplaatsen, zodat de afwerklatjes vlak lopen met het kozijn.
c.     Op de meubelplaat die nu op de trapboom bevestigd is nog een meubelplaatje timmeren (blauwe afdeklatje dat er nu opzit vervalt dus) van 1.5 cm dik en bovenste punt bijschaven (of het gehele kozijntje, wat u het mooiste dunkt) zodat het geheel vlak in het wandje komt.
d.     Dan is het mogelijk bovenop de trapboom een afwerklatje van gelijke breedte te maken, d.w.z. even breed op het stuk naast de gipsplaat als verder naar beneden. Zou u dat van vuren in plaats van triplex willen doen, ik was namelijk van plan daar nog eens met de bovenfrais een schaafje langs te trekken.
6.     Denkt u na afloop van de werkzaamheden aan de sleutel. Die kunt u geven aan de oppas (maandag en woensdag) of aan mijn vriendin (dinsdag aanwezig).
Ik wens u veel succes met de werkzaamheden,
met vriendelijke groet, J.A.N…

Dit soort briefjes waren zeldzaam. Je kon er uit opmaken dat de klant je volledig vertrouwde en het werk grotendeels aan jou overliet. Misschien kwam dat omdat zijn initialen overeenkwamen met mijn roepnaam?

Hoogte Kadijk, met de witte pui achter de auto

Geen opmerkingen:

Een reactie posten