donderdag 17 april 2014

Puin ruimen

Puin ruimen
De familie van een groot confectiehuis kwam wonen in de Lairessestraat. Schuin tegenover het woonhuis van mijn baas. Dus eigenlijk werkten wij tussen het hol van de leeuw en zijn prooi? Affijn, in ieder geval moest het hele huis verbouwd worden. Daar heb ik wat afgebeuld. De hoeveelheid puin was daar in eerste instantie niet te overzien. Het ergste was dat ik moest zorgen dat die hoeveelheid puin verwijderd werd. Dat moest gebeuren met een bakfiets. Kan je nagaan hoelang dat geleden is! Dat was nog voor het container tijdperk. Als de bakfiets volgeschept was met puin moest ik hem naar een puinschuit brengen. Deze puinschuit lag op de Zieseniskade, tussen het Leidseplein en de Spiegelgracht. Op deze route lagen 2 bruggen. Nou je begrijpt dat ik bij die bruggen verschillende keren bijna gestorven ben van inspanning. En mijn baas zeker meerdere keren, maar dan aan verschillende ziektes! En dan moest die bakfiets met behulp van de puinbaas nog op die schuit geduwd worden. Uiteindelijk moest ie weer leeggeschept worden. En toen weer terug. Er kwam geen eind aan. Na twee weken en ruim 50 bakfietsen werd het me teveel. Ik begon er slecht uit te zien en huilde geregeld dat ik het niet meer volhield. Ik riep: laat iemand één keer doen wat ik op één dag presteer. Maar die was er niet. Tenminste niet iemand die zo weinig verdiende als ik. Een volslagen timmerman stuurde je niet met een bak puin op stap! Dat kost alleen maar geld. Toen was de wereld al verrot! Nee, ze hielpen liever een leerling zoals ik mentaal naar de kloten! Bij deze klus ben ik dan ook mijn geestelijke onschuld verloren.

Lairessestraat
In de Lairessestraat, om precies te zijn in het Physiologisch Laboratorium, heb ik ook nog enige voetstappen liggen. Het zijn vage herinneringen uit dat gebouw. Maar wel weet ik dat er verschillende lijken op rollende brancards lagen te wachten op een laatste onderzoek. Gek, dat me dat bij blijft, maar wat daar verbouwd moest worden ben ik kwijt.

Bos en Lommer
Aan het Bos en Lommerplein staat langs de A10 het voormalige GAK gebouw. Daar, ergens op de 6e verdieping moesten enkele stenen muren weggesloopt worden i.v.m. een grotere ruimte. Dat was op zich geen probleem, maar het moest ’s avonds gebeuren. Ik zie ons nog lopen met volle kruiwagens naar de lift. Twee kruiwagens vol mochten erin. Dan beneden naar de achterkant van het gebouw waar een container stond met een oprij plank. Voor de container even drie keer goed lucht happen en dan met een noodgang die schuine plank op. Het ging wel eens fout en dan pleurde de kruiwagen met puin net voor de container op de straat. Het duurde soms meer dan een kwartier voor we weer boven in het gebouw waren. Het handmatig slopen van de muren en het afvoeren van het puin heeft wel een week geduurd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten