donderdag 3 april 2014

Nog meer zaken

N.Z.Voorburgwal
In gebouw ‘Candida’ op de Nieuwe Zijds Voorburgwal moest enig onderhoud gedaan worden. Ik ging er heen met ome Ben. Een klein gebogen mannetje met een bruine tabaksnor. Nee, niet chef Ben. Ome Ben woonde aan de overkant in de Nieuwe Nieuwstraat dus waarschijnlijk was hij wel bekend in het gebouw. Aan de binnenkant van de liftschacht zaten een paar platen los. Die moesten we vastzetten. Nu was het een lift die de hele dag doorliep, een zogenaamd ‘Pater Nosterliftje.’ Als de lift op de verdieping was stapte je erin en lifte je mee naar de volgende verdieping. Er zaten geen deuren in. De lift kon je met een sleutel in werking stellen. De conciërge zei: houden jullie de sleutel maar bij je, anders zet iemand misschien de lift aan als je daar bezig bent. Dat vonden we inderdaad wel zo veilig. Ome Ben was daar in de buurt bij meer zaken bekend. Onder andere bij hotel ‘Suisse’ in de Kalverstraat. Daar hadden we de werkruimtes in onderhoud zoals de keuken. Ook bij een, bij journalisten, bekend café in de Gravenstraat kwam ome Ben geregeld. Maar dan meer om in te nemen, als je begrijpt wat ik bedoel. Hij was zéker een bekend figuur in deze buurt. Toen hij eens ziek was heb ik wel eens zijn loonzakje thuis gebracht. Of hij familie had weet ik niet. Wat ik wel weet is dat hij vrijgezel was en kleine sigaartjes rookte, en af en toe op een verschrikkelijk manier hoestte. Op een gegeven moment is hij daar dan ook in gebleven!

Ome Ben zoals ik hem mij herinner in de Nieuwe Nieuwstraat

Javastraat
Ook eenmanszaken wisten ons te vinden. Bijvoorbeeld een sportkledingzaakje in de Javastraat. Hier moest eigenlijk alles gestukadoord worden maar dit was te duur. Toen heb ik samen met ome Willem alle muren 'uitgetengeld' en bekleed met hardboard. Wat een kloteklus!! Maar het scheen goedkoper te zijn dan een stukadoor. Dat was in de hardboardtijd. De eigenaar woonde met vrouw en kind achter de zaak. Hij maakte als ik het goed heb zelf zijn sportkleding. Maar ik vond het maar een zielig zaakje en hij was in mijn ogen een zielig mannetje (niet denigrerend bedoeld). Volgens mij bestaat die zaak niet meer. Als je zelf je sportkleding moet maken, nou nee! Zeker weten dat hij niet meer bestaat.

Willemstraat
Een stomerij in de Willemstraat (Jordaan) regelde ons alleen voor lekkages en reparaties op het dak. Wie de Jordaan kent weet dat daar de meest ontoegankelijke plaatsen te vinden zijn. Als je de smalle trappen beklommen had met gereedschap en materiaal was je al kapot. Dan was je nog niet óp het dak maar pas op de zolder. Voor en achter had je wel een raam, maar als je vandaaruit het dak op wilde moest je eerst leren vliegen. Aan de zijkant, vlak naast de schoorsteen zat meestal ook nog een onogelijk klein raampje. Ik kon er, als ik mijn adem inhield, net doorheen, nádat ik enig gereedschap in de smalle goot had gedeponeerd. Dan met de summiere aanwijzigingen van de stomers beneden zoeken naar de lekkage. Die zat daar meestal bij de schoorsteen. Daar was het lood uit de voegen geschoven. Dat moest eerst weer terug en vastgeklemd in de voeg met een opgerold strookje lood. Dan moest je toch nog een keer terug door het raampje om op de zolder wat cement klaar te maken. Daar moesten dan de voegen ter plaatse van het lood mee gerepareerd worden. Je was er zomaar een paar uur mee bezig. Maar dat vond ik niet erg want er was niemand die op je vingers keek. Zo vrij als een vogel! Vele lekkages later moesten we de hele schoorsteen buiten op het dak slopen. Een klein stukje tot net boven de pannen bleef staan. Voor het weggesloopte gedeelte kwamen dan dubbelwandige eternietpijpen met bovenop een hoed, die we schoorden met stalen kabels. De pijpen werden wel buitenom omhoog gehesen, want die konden natuurlijk niet door dat kleine raampje. Als ik door de Willemstraat fiets, kijk ik nog wel eens omhoog en zie dat de schoorsteenpijpen er nog steeds staan. Als een kaars.

Willemsstraat, voorheen een stomerij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten