zondag 6 april 2014

Kunstbeen

Afgebrande woning
Soms, gelukkig heel zelden,  kregen we opdracht om een afgebrande woning weer bewoonbaar te maken. Dat klinkt eenvoudig maar is het niet. Mijn baas wist dat meestal eerder dan wij. Ja voorkennis. Zoiets vertelde hij ons heel voorzichtig. Want hij wist dat niemand van ons daarop zat te wachten. Een afgebrande woning is het ergste wat er is. Niet alleen voor de vorige bewoners maar voor ons was het nog veel erger. Je moest dan alles eruit slopen, ook alle kozijnen. Helemaal kaal. Het duurt heel lang voordat de brandlucht weg is. Tijdens het sloopwerk ga je als zwarte Piet naar huis. En de volgende dag speel je weer voor Piet. Net zolang tot je geen verbrand hout meer aan hoeft te raken.

Kunstbeen
Op de Weteringschans hadden we ook eens een klus. Ik geloof een kantoor annex woongedeelte verbouwen of zoiets? Ik en Appie waren de gelukkigen die het werk mochten uitvoeren. De vorige bewoner had veel troep achtergelaten. Dus we hadden een vuilcontainer voor de deur staan waar alle troep inging en ook ons bouwvuil. Opeens zag ik tussen alle vuiligheid een voet met onderbeen liggen! Je geloofd het niet, maar ik twijfelde of hij echt was. Appie keek misprijzend naar het schouwspel. ‘Idioot’ riep hij naar mij. ‘Dat je de vorige eigenaar vermoord heb is nog tot daar aan toe, maar je moet wel ze lijk wegwerken. Anders ben ik genoodzaakt om alsnog de politie in te lichten? Want je denkt toch niet dat ik jouw rotzooi op ga ruimen!’ Ik keek nog eens goed richting been. Toen lag  ik ook in een deuk. Het was een prothese of kunstbeen van God weet wie. Weggegooid door iemand die hem niet meer nodig had? Misschien de vorige bewoner. Het zag er heel echt uit. Ja, je schrikt toch bij de aanblik van zoiets. We hebben hem voor de deur gezet en we kregen natuurlijk commentaar van voorbijgangers. Hé, is dat poot van je opa geweest! Op een gegeven moment was hij verdwenen. Ik zeg tegen Appie ‘Hé hij is weg.’ ‘Ja, nogal wiedus’ zegt Appie ‘het is een been en een been kan lopen!’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten