maandag 4 augustus 2014

Van de hel naar de hemel

Hel en Hemel
Na 38 jaar bij één bedrijf te hebben gewerkt en na enige omzwervingen bij andere aannemers, werd ik en Michel aangenomen bij mijn laatste werkgever GF. Ook deze is gevestigd in Amsterdam-noord. Ik moet zeggen: ‘Ik kwam van de hel in de hemel.’ De arbeidsdiscipline was hier zeer ontspannen. Ik voelde een serene rust over me komen. De dwang om me hier waar te maken was totaal afwezig. Toen ik aangenomen werd door Coert, waren er ook geen vragen als: ‘Mag ik je diploma’s even zien of heb je nog stedelijke vernieuwingen op je naam staan?’ Nee, ik ging met mijn maatje Michel geruisloos over naar de hemel.

Oude locatie van GF aan de Koelmantelstraat

Tenierstraat
Deze hemel opende zich voor ons bij een verbouwing van enkele appartementen in de Tenierstraat, vlakbij het Museumplein. Ik vond het een veelzijdige verbouwing. Op het dak werd een penthouse gerealiseerd met op het terras een grote barbecue. In het souterrain kwam een keuken met alles erop en eraan. Onder het penthouse een ruimte met een zitkuil. Je snapt niet dat een van buiten toch statig gebouw van binnen zo creatief kan worden ingericht. Eigenlijk is het wél te begrijpen. Architecten in Amsterdam kunnen meestal weinig met de buitenkant van een bestaand gebouw. Het is óf een monument óf een beschermd iets óf het moet aansluiten aan de bestaande bebouwing. In dat geval kunnen ze niet anders dan hun creatieve geesten loslaten zodra ze een gebouw binnengaan. En wat er dan gebeurt? Ik ga hier niet verder op in want dat is niet mijn ‘ding.’

Toch werd aan de achterkant van dit huis een buiten de gevel gebouwde waranda geheel nieuw in oude stijl opgebouwd. Voor ons timmerlieden, en niet alleen wij, is dit altijd weer een uitdaging om het weer zo mooi mogelijk te maken. Het was zeker een goed begin bij een nieuwe werkgever.

Koelmantelstraat
De betimmering van een zeecontainer aan de binnenkant, ter uitbreiding van het kantoor van deze werkgever, was een weinig verheffende zaak. Maar ja, als je ruimte te kort komt dan wil je wel. Ik heb dit samen met mijn maat Michel volbracht. Hij zag het echter niet zo zitten, dat geknoei aan die container. Via een verbouwing van het restaurant van het Golden Tulip hotel op de Stadhouderskade en enkele bezigheden in een reproductiebedrijf op de Prinsengracht is Michel daarna dan ook opgestapt bij GF. Ik ben ook opgestapt, maar dan naar een grotere klus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten