Handkar en bakfiets
In den beginne,
tenminste in 1957, moesten we al het materiaal wat we gebruikten ophalen met
een handkar! Hardhout, vurenhout, plaatmateriaal, nou van alles en nog wat.
Deze zware houten handkar was soms zo zwaar beladen dat hij wel eens naar voren
klapte, waarna alles over de straat schoof. Op een gegeven moment hadden we
daar zo genoeg van dat we deze rotkar, na toestemming van de baas en een
aanloop, zo de vuilnisschuit aan de Kostverlorenkade ingereden hebben. Zó,
einde handkarrentijdperk! Maar we hadden ook al een bakfiets. Toen begon daar
de ellende mee. Ook deze ondingen gingen bij overbeladen rechtop staan met het
achterwiel duidelijk naar de hemel gericht. Hoeveel keer de spullen op straat
terecht kwamen is niet meer na te gaan. Maar ja, wat wil je. Als je helemaal
naar de Amsteldijk moet dan neem je alles in één keer mee. Anders moest je nog
een keer heen en terug. Meestal ging je ook met zijn tweeën, anders kwam je
niet tegen de bruggen op. Een touw aan een haak voorop de bakfiets en trekken
maar! Middeleeuws.
Vrachtauto
Later werd er een
auto door de zaak aangeschaft. Een volkswagenbus. Dat was een hele verbetering
maar er kon niet veel in. Als we enkele kasten moesten vervoeren dan kon er
maar één in de bus dus moest je meerdere keren rijden. Daarna werd een Mercedes
vrachtwagen aangeschaft. Een soort pick up maar dan groter. Deze had een grote
laadbak, daar kon wat in. Maar als het regende, en dat doet het meestal, moest
er een zeil over de spullen heen getrokken worden. Het is altijd wat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten