dinsdag 11 maart 2014

WC vloertje

WC vloertje
Natuurlijk heb ik smerige klusjes gedaan in de loop der tijd. Meestal is het werk op zich helemaal niet smerig, maar de omgeving is dan niet om aan te zien. Neem nou bijvoorbeeld het vernieuwen of repareren van een WC vloertje als deze uit houten delen bestaat. De vloer in een toilet is blootgesteld aan een overdadigheid van water. Ochtendwater? of water om het toilet schoon te maken of de vloer te dweilen. Dus echt een (zeik)natte ruimte. Een ruimte waar de vloer het meest te lijden heeft en dus het eerst verrot is. Voor het vernieuwen van de vloer moet altijd eerst de toiletpot verwijderd worden. Eerst een paar keer doorspoelen is aan te bevelen, zodat er alleen water in de pot staat en geen drollen van ik weet niet wanneer! Als ik probeer om de schroeven van de pot los te wrikken lukt dat niet omdat die ook verrot zijn. Wat nu? Geen nood, even rustig de hele pot heen en weer gewrikt en het hele zooitje komt los van de verrotte vloer. Schroeven er voorzichtig uitgetikt en je kunt de pot hergebruiken. Ondertussen komt mij een zure onwelriekende zeiklucht tegemoet. Jarenlang naast de pot zeiken is de oorzaak van een onfris toilet en verrotte vloer. Ik zet de pot een eindje verder zodat ook een ander kan meegenieten. Ik kijk naar de ravage die ik ondertussen aangericht heb. Het blote riool kijkt mij aan met zijn ranzige grijzige film van uitwerpselen. De neiging om te kotsen kan ik nog net onderdrukken. Maar het ergste moet nog komen. En dat is het verwijderen van het verrotte vloergedeelte. Ik doe het met de blote handen. Voor zulke klusjes moet je je gevoel gebruiken en niet je hersens. Ik zaag een gedeelte in langs een hopelijk niet verrotte balk onder de vloer. Zaak is, om ook niet een waterleiding door te zagen! Deze kan door de balk lopen, dus eerst even gekeken met een looplamp door een gat in de vloer. De vloerdelen zijn soppig van de zeik of het zeikwater. Mijn kotsneigingen zijn nog niet geheel verdwenen. Uiteindelijk heb ik in het toilet een mooi groot gat in de vloer gemaakt met tamelijk gezonde delen aan de zijkanten. Met een stoffer maak ik alles netjes schoon en zorg dat het wrakhout een flink eind uit de buurt gedumpt is.

Langs de balken spijker of schroef ik een gezonde ‘twee en drie’ (Engelse duimen). Een geschaafde ‘twee en drie’ is vierenhalf bij zeven centimeter, dus lekker fors. Dat moet ook, want de nieuwe vloer komt daarop te rusten. Tevens maak ik twee en drieën aan beide zijden van het riool zodat de pot ook op een stevig gedeelte staat. Dan maak ik de vloer, netjes en pas, met nieuwe delen weer dicht. De toiletpot voorzien van een nieuwe rubber rioolsok op zijn plaats gezet en vastgeschroefd met nagelnieuwe schroeven. De stortbak aangesloten op de achterkant van de strontpot en klaar is kees. Ik trek aan de ketting van het waterreservoir en hij loopt weer als een zonnetje. Ook de klant slaakt een zucht van verlichting en vraagt of hij eindelijk van het toilet gebruik kan maken. Ik geef mijn toestemming en mompel iets van goed richten!

2 opmerkingen: